Visualising Musical Structure Through Performance Gesture
演奏動作から楽曲構造を可視化
上半身及び頭の動きとcomposed structureとの関係を確認。
各演奏者の一般的な動きは、オーディオストリーム内のフレーズ境界の発生よりも常に遅れている。
同じリズミカルなパターンを持つ単独の短いフレーズが、演奏者ごとで同様の動きを引き起こすように見える
A musical performance is seen as the performer’s interpretation of a musical score, illuminating the interaction between the musical structure and implied emotive character . It has been demonstrated that performers’ physical gestures correlate with structural and emotional aspects of the piece they are performing and that this information can be decoded by an audience when presented with a visualonly performance. This paper investigates the relationship between direction of physical movement and underlying musical structures. The Vicon motion capture system is used to record 3D movements made by nine university-level pianists performing Chopin preludes op.28 Nos 6 and 7. The examination of several pianists provides insight into the similarity and differences in gestures between performers and how these relate to structure. Principal Component Analysis (PCA) of these performances and consequent analysis of variance reveals a relationship between extrema of the first six significant components and timing of phrasing structure in Prelude 7 where motion troughs consistently lag behind the occurence of phrase boundaries in the audio. This relationship is then examined for Prelude 6 which encompasses longer, expanded phrases and changes in rhythm. These expanded phrases are associated with elongated or split gestures, and variations of the motif with changes in movement.
演奏は演奏者による楽譜の解釈と見なされ、音楽の構造と暗黙の感情的な性格の間の相互作用を明らかにします。演技者の身体的な身振りは彼らが演じている作品の構造的および感情的側面と相関関係があり、この情報は視覚的な演技を提示されたときに観客が解読できることが証明されました。本稿では、身体の動きの方向と根本的な音楽構造との関係を調べた。 Viconモーションキャプチャーシステムは、ショパンを演じる9人の大学レベルのピアニストが行った3次元の動きを記録するために使用されますop.28 No. 6と7。構造。これらのパフォーマンスの主成分分析(PCA)とそれに続く分散分析により、プレリュード7の最初の6つの重要な要素の極値とフレージング構造のタイミングとの間の関係が明らかになります。次に、この関係をより長く拡大したフレーズとリズムの変化を含むプレリュード6について調べます。これらの拡張されたフレーズは、細長いまたは分割されたジェスチャ、および動きの変化に伴うモチーフの変化に関連しています。